Čím vybarvovat - díl 1.

Ahoj, 

čas od času se mne ptáte, čím vybarvuji natisklé motivy a já nikdy nemohu jednoznačně odpovědět, jelikož používám mnoho různých barev. Proto jsem pro vás připravila mini seriál o vybarvování. Nehledejte v tom žádnou vědu, nejsem žádný odborník a názory, které zde napíšu jsou mé soukromé, vy můžete mít jiné.

Berte to prostě jako takový jednoduchý přehled (zejména pro začátečníky) toho čím lze vybarvovat.

Ještě než se dostanu k jednotlivým barvičkám, musím napsat o dvou důležitých podmínkách správného vymalovávání.

1. Výběr správného papíru. 

Pokud budete vybarvovat obyčejnými pastelkami, zvolte hladký papír.

Pokud budete vybarvovat fixy na alkoholové bázi zvolte hladký papír, který bude mít větší gramáž, jelikož se fixy rozpíjí do stran a také propíjí skrz papír. Nyní CANSON přišel se skvělým a cenově dostupným blokem pro Copicy a jiné fixy. Samozřejmě skvělé papíry jsou značkové například od Copicu, ale co si budem povídat, je to leckdy o ceně.

V případě vymalovávní jakýmikoliv barvami na jejichž aktivaci je třeba voda (vodové barvy, akvarelové pastelky, olejové pastely, distress inkousty atd.) je vhodné využít správné akvarelové papíry. Na trhu existuje mnoho značek, já pracuji nejčasteji s CANSON papíry. Čím větší gramáž tím lépe, tím více papír vydrží.

2. Výběr správného razítkovacího inkoustu

Pro fixy na alkoholové bázi je vhodné použít nerozpíjivé inkousty, já téměř výhradně využívám Memento tuxedo black. Na trhu jsou desítky dalších polštářků, ale tyto mi vyhovují.

Pro akvarelové techniky je třeba sáhnout po permanentním inkoustu, nesmí se rozpíjet, nesmí reagovat s vodou. Nejlepší jsou Archival ink, StazOn nebo Versa mark (onyx black). Samozřejme je jich asi více, ale já opět jmenuji ty, které využívám.

Pro no-line colouring - tedy vybarvování, kdy nechcete vidět obrysovou linii se nejčastěji využívá Distress inkoust - antique linen, ovšem nejsou špatné ani světlounké inkousty.

Takže, když jsme si vybrali správný papír a inkoust, natiskneme motiv a můžeme se vrhnout do vybarvování. Nebudu vám říkat jak vybarvovat, popíšu jen čím lze vybarvovat respektive čím vším vybarvuji já. 

Akvarelové pastelky

Akvarelové pastelky jsou pastelky, jejichž pigment reaguje s vodou. Jsou velmi jednoduché na používání a já je vřele doporučuji jako první krok před vodovými barvami. Díky nim jsem se dobře naučila hýbat s pigmentem. 

Pro začátek stačí velmi jednoduché například od Koh-i-noor nebo Faber Castell. Pak je mnoho dalších možností, ale ty jsou již cenověn náročnější. Lepší akvarelové pastelky mají velmi výrazný pigment, obsahují ho prostě více, v tom jsou jiné.


Akvarelové pastelky jde využívat několika způsoby, prvním je vymalovat celou část obrázku a potom ho aktivovat vodou. Vodu můžete mít ve vodním štětci nebo v klasickém štětci. Pokud máte rádi pevnou kontrolu nad množstvím vody na papíru, tak klasický štětec je jasná volba. Určitě investujte do kvalitního štětce.


Vždy když budete chtít velmi málo pigmentu, načmárejte trochu barvy na kousek papíru a potom barvu berte mokrým štětcem.


Můžete také nanést pigment jen v místě, které má být nejtmavší a poté ho vodou rozmýt do krajů.


A další možností je vzít pigment přímo z pastelky, mokrým štětcem trochu jakoby pomatlat po hrotu pastelky. Akvarelové pastelky jsou velmi variabilní a můžete si s nimi užít hodně legrace. 





Vodové barvy

Vodové barvy jsem začla používat teprve nedávno, byla jsem tak omámena Copicy a akvarelovými fixy, že mne nenapadlo sáhnout po vodovkách. Koupila jsem si vodové barvy od Kuretake - Gansai Tambi watercolours ( k dostání už i v ČR).  Skvělé kvalitní vodovky s velmi výrazným pigmentem. Dokonce mají zlatou, stříbrnou a měděnou barvu a skvěle krycí bílou. 



Než začnete malovat doporučuji si udělat vzorník barev. Na akvarelový papír můžete buď natisknout nějaký obrázek a ten vybarvit nebo prostě nakreslit obdélníčky a ty vybarvit. Vzorník je velmi užitečná pomůcka, nedám na něj dopustit. U Gansai Tambi vodovek si nedovedu představit, že bych ho neměla mnoho barev v kalíšku vypadá úplně jinak než na papíru.



Vodovky jsou skvělou možností pro vybarvování. Můžete je nanášet přímo z nádobek nebo si na štětci přenést trochu pigmentu na paletku (já mám zatím jen kousek pevného igelitu ještě jsem nestihla paletku koupit). Kvalitní vodovky se velmi dobře míchají, až mne překvapilo, že já úplný začátečník namíchám téměř cokoliv.


U Gansai Tambi lze vyjmout jednotlivé kalíšky s pigmentem. Profesionální vodové barvy mají různá balení, někdy jsou v tubách jako školní tempery nebo v kostkách, které se po otevření vloží do obalu. Je to různé a já s nimi nemám mnoho zkušeností. Myslím, že pro vybarvování razítek si velmi dlouho vystačím s těmito vodovkami.


Čím více vody přidáte do pigmentu, tím bude barva průhlednější a jemější. 



Tyto obrázky jsou nová razítka od Pink and Main, příjdou na trh zítra :)


Díky za pozornost
Katka



KateCrafts

2 comments:

  1. Dobrý den, mohla byste mi prosím poradit kde seženu Gansai Tambi vodovky o kterých se zmiňujete v článku?

    ReplyDelete
  2. Dobrý den, mohla byste mi prosím poradit kde seženu Gansai Tambi vodovky o kterých se zmiňujete v článku?

    ReplyDelete

Instagram