Jak vyřezat na Silhouette plotru razítka

Ahoj,

před pár dny mi dorazil materiál na razítka a adhezní podložka. Konečně jsem našla chvilku času na testování.

Stamp material - stamping - je žhavá novinka od Silhouette a jako vždy vy ho můžete koupit u Forart.


Nejprve nějaké to info o materiálu. Něco jsem nastudovala přímo u Silhouette, něco z youtube recenzí a něco mým prvním řezacím pokusem.

Adhezní podložka pro razítka - tu prostě potřebujete, ona má totiž v sobě takové dírky, které zabraňují vznikání bublin na razítkovacím materiálu, opravdu nesnažte se ho lepit na klasickou podložku, i když jsem na youtube viděla takové experimenty, ale ne vždy se vyvedly, takže pokud nechcete vyhazovat peníze, kupte si tuto podložku

podložka má cca 22,5x19cm a vlastní lepící plocha je stejně velká jako materiál na razítka - 19x15cm

Myslím, že se na rozdíl od klasické podložky nebude tak rychle špinit a ořezávat. Zbytečky vyřezaného materiálu se dobře sundávají a materiál nechlupatí ani nedělá jiný binec.

Materiál pro výrobu razítek - jsou to vlastně tři pláty polymerové hmoty, které se přilepí na řezací podložku a z nich je pak vyřezáno razítko. Co považuju za naprosto super je, že nemusíte hlídat rub a líc. Materiál je oboustranný, obě strany má stejné a vyzkoušela jsem, že obě drží stejně razítkovací inkoust.

Také lze zakoupit startovací set pro výrobu razítek,  obsahuje 3 plátky materiálu, podložku a navíc 2 akrylové bločky, instruktážní CD, razítkovací polštářek (dle všech recenzí na youtube s ním toho moc nenarazítkujete, prý je nanic), 10 exkluzivních motivů. Z mého polhedu kreativního člověka je to trochu zbytečné, vystačíte si s podložkou a materiálem. Pokud již doma máte nějaké to vybavení na razítkování. 

 A jdeme vyrábět. Já jsem z balíčku od Forart vybalila razítkovací materiál a podložku.



Věděla jsem, že chci zkusit řezat vločky. Upřímně bála jsem se, jak to zvládnu, zda materiál vydrží, zda půjdou vyřezat jemné obrysy. Nechte se překvapit a čtěte dále.

Na podložku jsem nalepila jeden plát razítkovacího materiálu. Při lepení materiál nijak neroztahujte do stran a uhlazujte tlakem kolmo ke stolu, nikdy do stran, protože materiál pruží a vytvořil by vám bubliny nebo by bylo vaše razítko zdeformované.

Než vložíte podložku do plotru je třeba si zmenšit plochu, tedy posunout ty bílé úchyty (chapače) na tyčce, která se otáčí. Ono se to blbě popisuje, prostě je třeba zajistit, aby si plotr správně vzal podložku. Je to velmi jednoduché, jednou rukou chyťte tyčku, druhou rukou ten bílý chapač a otočte je směrem od sebe (každý na jinou stranu), on se vycvakne z drážek a vy ho můžete pohodlně posunout dopředu k drážkám, které vidíte na té kovové tyčce, aby jste měli menší plochu a plotr si pěkně vzal podložku po příkazu load. Tady vidíte detail vsunuté podložky. Musí být vložena tak, aby vroubkatá část toho otočného chapače nezasahovala do materiálu, protože by se vám to zaseklo.


Jako první obrázek jsem zvolila jednoduchou vločku a když testovat tak pořádně, takže má i jemné výřezy vevnitř.


Zmenšila jsem si jí do požadované velikosti, nastavila jsem podložku pro razítka - ono to nemělo v seznamu jméno, ale bylo tam 6"x7,5", když jsem toto zvolila objevila se mi požadovaná položka, ještě jsem si ji otočila do landscape, tedy naležato. Tak se mi lépe pracuje. 

Pak už stačilo jen vybrat v seznamu řezaného materiálu STAMPING MATERIAL a automaticky se mi nastavila rychlost řezání na 1, hloubka 18 a nůž na 9. Takže jsem v plotru také  nastavila nůž na 9. 


Podložku jsem tedy vsunula, nůž byl nastavený a šla jsem řezat.

Plotr řezal pomalu a obezřetně, nic se nemuchlalo, materiál na podložce nejezdil nepohyboval se. 

Vyřízlá vločka vyndaná z plotru. Ještě nalepená na podložce.


Takto vypadá sundávání vločky. Byla stále připevněná k materiálu, ale nebojte, to je normální. Ono je nutné jemně zatáhnout a vaše razítko se oddělí. Nic není třeba řezat víckrát, škubat a podobně. Jemně táhněte a ono se vám oddělí. Pak jsem ještě oddělila vnitřní výřez vločky, na to jsem použila prostě špendlík.

Hurááá takhle vypadá moje první vyřezané razítko, že je krásné :-)


První pokus mi dodal odvahy, tak jsem se pustila do dalších vloček. Pracovala jsem na jedné ploše, nasázela tam další vločky (ze Silhouette obchodu, kde mám předplatné) a skryla tu první (jak se to dělá jsem vám popisovala v jednou z minulých článků). Opět jsem dala řezat.




Takto vypadají vyřezané vločky na podložce a potom položené na papírku, na kterém byl materiál.

A jak se s takovým vyřezaným razítkem pracuje? Velmi jednoduše. Z youtube jsem věděla, které razítkovací polštářky ani nemám zkoušet používat. To je asi jediná z vad materiálu na razítka, že chytá razítkovací barvu dost obtížně. Stejně jako testovatelky na youtube jsem nakonec sáhla po COLOR BOX razítkovacích barvách.

Zde mini ukázka, všechno modré jsou color box a potom je tam memento ink a hero art ink.



Na ukázku jsem za použití svých vloček vyrobila tři jednoduchá přání. Hmm omlouvám se, to červenozelené mám trochu nakřivo. Ale to mi prominete, žejo :-)




S razítky se velmi dobře pracuje, ačkoliv jsou opravdu tenká. Je třeba dbát toho, abyste je dobře umístili na akrylovém bločku. Po použití je klasicky očistíte vlhčenými ubrousky. Skladujte je tak, jak jste zvyklí, můžete je nechat na tom papírku od razítkovacího materiálu, ale lepší je strčit je do nějakého plastového obalu třeba od CD nebo DVD, aby se na ně neprášilo, přece jen jsou jemná.

Nejsem klasická scrapařka, nemám ráda ozdobné stránky do alb ani nevytvářím project life nebo ATC kartičky. Baví mě jen přáníčka. Proto vám neukazuji jak to řeže nápisy. To někdy příště.

A co finance? Myslím, že finančně vychází materiál parádně. V jednom balení za 180Kč máte tři pláty materiálu a z něj uděláte hodně razítek. Určitě bych nedoporučila vyrábět tato razítka na další prodej. Stejně jako je plotr určen pro hobby tvorbu, tak i tato razítka jsou spíše pro domácí použití. Je to dáno zejména onou křehkostí a tenkostí materiálu.

Na textil jsem s nimi nerazítkovala, na to jsou opravdu moc tenká a nevypadalo by to dobře. Ono by se to rozpláclo.

Snad se vám tento návod líbí a budu se těšit někdy u dalšího testování.

KateCrafts

2 comments:

  1. Dobry den,

    rada bych vyrobila pro syna razitka. Je opravdu nutne mit na vyrobu stroj Silhouette, nejde to nejak bez nej? prijde mi drahy pro domaci vyrobu,,.

    diky za Vas cas

    Hana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dobrý den,

      tak mi google sežral mou odpověď, tak odepisuji raději znovu.

      Tento razítkovací materiál je hodně tenký a dle mého se nehodí na hraní pro děti, občas se slupuje z akrylového bločku, hůře chytá barvu a já mylím, že je to spíše doplněk pro majitele plotru.

      Razítka bych koupila již hotová, nevím jak máte starého syna, ale nádherná razítka mají www.aladine.cz nejsou cenově náročná, na to jak jsou kvalitní a pěkná.

      Plotr má velmi široké využití, je skvělý na různá tvoření, ale upřímně jen kvůli razítkům bych ho nekupovala. Koupila bych ho kvůli něčemu jinému, kvůli tomu, že perfektně řeže papír, vinyl, že si můžete vyrobit vlastní nažehlovačky na trička a mnoho dalšího.

      prima den
      Katka

      Delete

Instagram